22.02.2012

Duchovní téma II - Izák CMP 2012

DUCHOVNÍ TÉMA XXXI. ročníku CMP:

Víraa praotcové Starého Zákona 

 

2.etapa 19. 2. 2012

 

 Letošní rok vyhlásil Svatý otec Benedikt XVI jako rok víry.  Proto si na této pouti připomínáme postavy starozákonních praotců.  I Bůh (Hospodin), když se představuje Mojžíšovi v hořícím keři se odvolává na praotce: Já jsem Bůh tvého otce, Bůh Abrahámův, Bůh Izákův a Bůh Jakubův……(Ex 3,6).

 

Izák (Gen. 21,1 – 28,5)

Jeho „životopis“ můžeme rozčlenit do dvou okruhů:

  • ve vztahu k rodičům (tj. Abrahámovi a Sáře),
  • ve vztahu k své rodině tj. k ženě Rebece a synům Ezauovy a Jakubovi)

K přemýšlení o Izákově dětství:

  • Hospodin dvakrát činí příslib: Nejdříve Abrahámovi o zemi, kterou dá jeho potomstvu (Gen. 12,7 a znova 13,14) a potom Sáře (21,1).
  • Vyrůstal vedle staršího a nevlastního bratra Izmaela,
  • Abrahám ho chtěl obětovat tj. zabít, jak ho tato událost ovlivnila?

Kpřemýšlení o Izákově rodině:

  • Ženu Rebeku mu přivedli z rodiště jeho otce Abraháma – Uru,
  • Bůh žehná Izákovi i jeho potomstvu (26,4),
  • Měl dva syny – dvojčata,
  • více miloval staršího Ezaua (25, 28), jeho dvě ženy – Izákovy snachy mu však působí hořké trápení (26,34-35),
  • mladší Jakub ho ve stáří podvedl a obdržel podvodem požehnání. Ezau pohrdl prvorozenstvím tj. vzdal se nároku ( 25,34). Když Izák poznal tento podvod  roztřásl se a zalomcovalo jim zděšení (27,33 ), přesto mu opět žehná (28,1),
  • Když Izák zemřel „stár a sytý dnů“ pochovávají ho oba synové společně (35,28).

V dalších knihách Starého zákona je Izák připomínán jednak v události hořícího keře (viz výše), jednak při obnově smlouvy v Šekemu na shromáždění starších (Jos. 24,3). A  samozřejmě je vyjmenován v rodopise krále Davida v první knize Letopisů (1 Par 1,34).

V Novém zákoněje Izák připomínán:

  • V přehledech Kristova rodokmenu (Mt. 1,2 a Lk 3,34).
  • Sám Kristus se odvolává na první tři praotce  - Abraháma, Izáka a Jakuba a to jednak když vidí setníkovu víru při jeho žádosti o uzdravení služebníka (Mt.8,11), jednak při odpovědi na otázku kolik lidí bude spaseno (Lk. 13,28)  a také při sporu o vzkříšení se saducei (Mk 12,26 a Lk. 20,37).
  • I sv. Petr ve své řeči v Šalamounově podloubí chrámu, když se odvolává na Ježíše, kterého oslavil Bůh Abrahámův, Izákův a Jakubův.
  • Sv. Pavel ve svých listech (Řím 9,7 a 10; Gal 4,28 a Žid 11,9 a 20) na Izákovi dokumentuje zaslíbení (i jako odpověď na víru).
  • Sv. Jakub na obětování Abrahámova syna dokazuje, že Abrahám svou víru v Boha takto potvrzuje skutky.