SEKULÁRNÍ FRANTIŠKÁN VE SVĚTĚ VYSOKÉ POLITIKY

Mlčoch, Lubomír OFS

Jméno Ing. Jiřího Šenkýře jsme donedávna znali ve spojení s Národní radou SFŘ. Ale stalo se, že byl zvolen senátorem a poté se stal dokonce v Senátu předsedou klubu KDU-ČSL. Jako sekulárního františkána nejvýše postaveného ve světě politiky jej redakční rada Poutníka požádala o rozhovor.

1. Politika nebývala v minulosti mírumilovnou činností, bratři sv. Vojtěcha zemřeli pro politiku. I dnes si politici často "jdou po krku". Ještě více je však politik ohrožován "strukturami hříchu" a může se stát, že se dostane do vleku těchto struktur. Hrozí, že vládnutí se z osobního rozhodování politiků přesune jinam, a že tak dojde ke ztroskotání demokracie?

V demokracii se rozhoduje hlasováním. Záleží na těch, kteří hlasují. Demokracie staví na pravdivosti voliče a na pravdivosti zvoleného. Ve světě jsou struktury hříchu, v nichž působí lidé, kteří se staví proti Boží vůli a dobru bližního. Jejich cílem je nezřízená honba za ziskem a touha po moci s úmyslem vnucovat jiným svou vůli. Tyto struktury působí jak na voliče /dokáží si zaplatit reklamu/, tak zkouší ovlivnit a dostat do své závislosti politiky. Boží slovo nás pobízí k aktivitě /"podmaňte si zemi", "jděte do celého světa"/. Cílem křesťana v politice je úsilí o obecné blaho. Nejlepší obranou proti strukturám hříchu je útok proti nim /vedený s Boží pomocí/.

2. Sešli jsme se před svátkem sv.Jiří, který podle mnohých znázornění bojuje kopím s drakem. Jak vnímáš svého patrona? Jak se bojuje s drakem františkánskými prostředky?

Nejcennějším božím darem je svoboda. Boží děti se mohou samy rozhodovat a jsou za svá rozhodnutí zodpovědné. Drak - Satan nás chce získat do závislosti na sobě. Slibuje, že se o nás ve všem postará a stačí se mu poklonit. Svatý Jiří sedí na koni a řeší situaci z nadhledu - rázně vrhá kopí po drakovi. Svatý František okouší Boží svobodu, je uchvácen svým Pánem, přijímá zodpovědnost za Církev /"Františku, oprav můj dům"/. Pán jej jedinečně označuje svým znamením - stigmaty.

 Každý z nás je zvláštní a jedinečný, máme své charisma a jsme svobodni k podobě, kterou nám Bůh dal. Nepotřebujeme nikoho, kdo nám slibuje pohodlí a jistoty. Naší jistotou je "Pán můj - mé všechno". A v tom je úžasná, hluboká radost.

3. Jak vnímáš postavu dr. Františka Noska?

Život a dílo dr. Noska byl pro mě velký objev. Uvědomil jsem si, že máme na co navázat - ať v politice, v ekonomii či v sociálním učení církve. V životě národa nelze přeskakovat jednotlivé etapy rozvoje. Komunisté těžce potlačovali paměť národa, aby mohli "budovat svoje lepší zítřky". My se musíme nyní, alespoň nějakým způsobem, vracet do doby života dr. Noska a navázat na demokratické tradice první republiky. Problémy té doby byly v mnohém podobné našim dnům. V roce 1923 řekl dr. Nosek při projednávání úpadku banky Bohemie /už tehdy se zřejmě tunelovalo/ v Parlamentu: "Jestliže znovu opakuji, že vedle hospodářských důvodů, které jsem naznačil, jsou to momenty mravní, které spolunapomáhají k budování a napravování současných neblahých poměrů, pak jsem toho přesvědčení, že jest třeba tyto mravní momenty víc a víc zdůrazňovati". Nosek byl praktický člověk. Zvláště vytváření katolického družstevnictví byl příkladný čin, na který by bylo třeba nějakým novým způsobem navázat. Zahájený proces blahořečení dr. Noska je výzvou k následování. Věřím, že dr. Nosek svým následovníkům z nebe pomáhá. A já bych se rád k jeho následovníkům počítal.

4. Sv. František vyzýval své následovníky, aby nepřijímali vedoucí místa. Přitom jedním z patronů řádu je král /Ludvík francouzský/. Jaké problémy pro spiritualitu přináší skutečnost, že se člověk stane příslušníkem společenské elity?

Nikdy mne nenapadlo, že se stanu příslušníkem elit. Jediná kariéra, kterou mohl křesťan v socialismu dělat byla kariéra směrem dolů. V prosinci 1989 jsem byl vyzván, abych vstoupil do veřejného života a já - po rozhovoru se svým zpovědníkem- jsem šel. Tehdy jsem doslova objevil sociální učení Církve a výzvy Církve k veřejné činnosti laiků. Nový katechismus v čl. 1915 říká: "Občané se mají, pokud je to možné, činně zúčastnit veřejného života". Šest roků jsem zastával funkci zástupce starosty Žďáru nad Sázavou. Měl jsem tuto práci rád. Ve městě řešíte konkrétní problémy a výsledky v podobě reakce lidí máte většinou velmi brzy. Loni na podzim jsem byl zvolen senátorem a dostal jsem se do vyššího postavení, které s sebou nese i vyšší odpovědnost. Legislativní práce nepřináší tak bezprostřední výsledky, protože až za delší dobu se zjistí, jak se zákon osvědčil. Působení v Senátu je náročnější po všech stránkách. Zvláště se musím vyrovnávat se skutečností, že každé pronesené slovo je přetřásáno sdělovacími prostředky. Zpočátku jsem měl strach, nyní cítím spíše zodpovědnost. Přesto si rád připomínám brtara Česlava, který radí "nebát se udělat si ostudu".

5. Někdo řekl, že "křesťan je z definice na pravici politického spektra". Sociální nauka církve mluví o "preferenci pro chudé". Byl sv. František "nalevo" nebo "napravo"?

Dělení na levici a pravici je dnes již více méně překonané. Někdy se používá dvourozměrného hodnocení: zda chceme spíše řád nebo svobodu a současně zda protěžujeme spíše jednotlivce nebo společenství. Pokud pravicí rozumíme menší vliv státu a levicí posilování role státu, tak křesťan by měl být spíše na pravici. Rozhodující je repektování principu solidarity: "stát nesmí přebírat iniciativu a zodpovědnost osob a menších nižších společenských útvarů" /katechismus čl.1894/. Platí ale i to, že stát musí důsledně a s rozhodností plnit úkoly, které mu náležejí. Upřednostňování chudých je důležitý úkol. Pro politika znamená stanovení míry solidarity. Má zaručený důchod činit 30%, 50% nebo 70% průměrné reálné mzdy? Je "chudý" ten mentálně postižený, který má bohaté rodiče? Je "chudý" ten bezdomovec, který lehkomyslně prodal svůj byt? Patří mezi chudé národy ty, které si nedokáží zorganizovat hospodářství? Obecná definice solidarity - "je třeba pomáhat těm, kteří si sami pomoci nemohou"- má velký počet konkrétních řešení. Výzva sv Otce k přípravám na rok 2000 vede k zamyšlení o velkých tématech příštího století. V ekonomické oblasti to bude spor mezi bohatými a chudými národy / a my přes všechny vnitřní debaty o utahování opasků patříme k těm bohatým/. Nastupují i nová velká témata: ekologické možnosti Země vzhledem k rostoucímu konzumismu, genové inženýrství včetně možností klonování, organizovaný zločin v mezinárodním měřítku, zneužití informačních technologií, nové formy ovládání lidí...Hrozí, že "staré" hříchy budou páchány za pomoci nejmodernější techniky a že svedou velké množství lidí. Malá připravenost křesťanů na nové věci je velkou výzvou naší generaci.

6. Jak se slučuje politika a rodinný život? Pokud jsi působil v komunální sféře, byl jsi doma, nyní trávíš hodně času v Praze?

Práce politika patří k náročným profesím: časově, odborně i psychicky. Ono každé povolání, když se dělá naplno, je náročné. Přijímám život jako dar a poslání. To mi pomáhá zvládnout řadu rolí, které mám. Zvolením do Senátu jsem některé aktivity přenechal jiným. Rezignoval jsem i na členství v Národní radě SFŘ. V současné době dělím svůj čas mezi Senát, politické funkce, městské zastupitelstvo a rodinu. Chci světit neděle a prožívat je s manželkou a dětmi.

 Otázky kladl Lubomír Mlčoch.

Na obrázku Ing. Jiří Šenkýř s rodinou u plastiky sv. Františka na náměstí ve Žďáru nad Sázavou. Socha byla udělána na památku národní kapituly SFŘ v r. 1994 a jejím autorem je akademický sochař Roman Podrázský. Můžeme ještě prozradit, že právě tento rodinný obrázek používal bratr Šenkýř během své senátorské předvolební kampaně.