Modlitba Otčenáš

Holota, Benedikt OFM

Ale zbav nás od zlého

Tato prosba už je obsažena ve velekněžské modlitbě Pána Ježíše: „Neprosím, abys je ze světa vzal, ale abys je zachránil od zlého“ (Jan 17,15). Modlitba našeho Pána se týká každého z nás. Jsme to vždycky my, za které se modlí, a za které se i my modlíme, když říkáme: „Odpusť nám.“

Modlitba Páně nám neustále otvírá rozměr solidarity se všemi, nejenom s křesťany, ale s celou lidskou společností.

Zlo, o kterém  se mluví v této části Otčenáše, není nějaké neosobní zlo, není to něco. To zlo je někdo. Jde o osobu zlého ducha nebo anděla, který se protiví Bohu. Říkáme mu ďábel. On to je, který chce překážet Božímu úradku a dílu spásy, které Pán započal.

Vždycky, když chceme překážet něčemu dobrému, máme v sobě něco z ducha zlého. Písmo sv. o něm říká, že je otec lži (Jan 8,44), svůdce celé země (Zj 12,9), že skrze něho na svět přišel hřích a smrt. Jeho porážkou a jeho přemožením bude celý vesmír osvobozený z hříchu, protože celé stvoření trpí a sténá. Svatý Jan v prvním listu píše: „Víme, že žádný, kdo se narodil z Boha, nežije ve hříchu, neboť Syn Boží ho chrání a zlý duch na něho nevloží ruku. Víme, že jsme z Boha, ale celý svět má v moci zlý duch“ (l Jan 5,18-19). Sv. Ambrož, když vykládá svým katechumenům Otčenáš, říká: „Pán, který smazal hřích a odpustil naše viny, je s to chránit vás a střežit proti nástrahám ďábla, který proti vám bojuje - aby vás nepřekvapil nepřítel, který obyčejně zplodí vinu. Kdo se však svěří Bohu, ten se nebojí ďábla. Je-li Bůh s námi, kdo proti nám?“ (Řím 8,31). Vítězství nad vládcem tohoto světa bylo dosaženo jednou provždy v hodině, kdy náš Pán dobrovolně podstoupil smrt, aby nám dal svůj život. Právě v Kristově smrti a jeho zmrtvýchvstání je soud nad tímto světem.

Když prosíme, abychom byli osvobozeni od zlého, zároveň se modlíme, abychom byli osvobozeni nejen od zla přítomného, ale také od toho minulého.

V této prosbě: „Ale zbav nás od zlého“ církev přednáší Bohu veškerou bídu lidstva a zároveň naléhavě prosí o cenný  dar míru a o milost vytrvalého čekání na Kristův druhý příchod. To všechno vyjadřujeme, když se v každé mši sv. modlíme: „Vysvoboď nás ode všeho zlého, Bože, a dej našim dnům svůj řád a mír. Smiluj se nad námi a pomoz nám:  Ať se nikdy nedostaneme do područí hříchu, ať žijeme v bezpečí před každým zmatkem a s nadějí očekáváme požehnaný příchod našeho Spasitele Ježíše Krista (římský misál).

Sv. Cyril Jeruzalémský ve své katechezi říká: „Na konci modlitby říkáš Amen a tímto Amen, jež znamená ,staň se´, stvrzuješ, co je v modlitbě, které nás naučil Bůh.

Modleme se Otčenáš s pozorností. Je to nejsilnější a nejkrásnější modlitba, jakou máme.

Benedikt Holota OFM

 

 

 

 

Modlitba vnáší do duše světlo a vede k poznání a rozlišení dobrého a zlého. Kdo se neumí motlit, nepozná Boha.

Bratr Jiljí