Ruach JHWH a prostředníci spásy
Pospíšil, Ctirad Václav OFM
(K roku Ducha svatého II)
Pro starozákonní autory platilo, že se mnohem víc než o to, jak je Bůh sám v sobě, zajímali o Boží působení v dějinách spásy. Totéž pochopitelně platí i pro tajuplnou Boží sílu, tedy o ruach JHWH, jíž Hospodin vybavoval a provázel celou řadu rozličných lidských prostředníků, skrze něž zasahoval do života Izraele. Jednalo se o patriarchy, proroky, kněze, soudce, krále a konečně o slíbeného Mesiáše posledních časů, v němž měly všechny tyto zprostředkovatelské linie dojít plnosti a vyvrcholení. Každý prostředník tedy určitým způsobem vypovídá o tajuplném Božím duchu a určitým způsobem jej i zjevuje. Jestliže všechny zprostředkovatelské linie vrcholí v Kristu, pak v něm vrcholí i zjevení Božího Ducha jako osoby Nejsvětější Trojice. Kdo chce správně porozumět novozákonnímu zjevení Ducha svatého v Kristu, musí opět vyjít z toho, jak působení ruach JHWH v rozličných prostřednících spásy chápali a popisovali starozákonní svatopisci.
1. Soudcovsko - královská linie zprostředkování.
V nejstarších vrstvách SZ se setkáváme se svědectvím o charismatickém působení ducha, který se na přechodnou dobu a naprosto svobodně zmocňuje určitého člověka, jehož pak uschopňuje k mimořádsným činům ve prospěch Božího lidu. Jedná se především o období soudců, tedy asi o 150 let mezi vstupem do zaslíbené země a ustanovením království. Soudci byli vybaveni a vyzbrojeni duchem, který se jich zmocňoval, aby osvobozovali Izraele z moci jeho nepřátel a podmanitelů. Tato osvoboditelská linie vrcholí v postavě krále Davida, o jehož naprosto mimořádném vztahu k ruach JHWH vypovídá následující text.
„Samuel tedy vzal roh s olejem a pomazal ho uprostřed jeho bratrů. A duch Hospodinův se zmocňoval Davida od onoho dne i nadále."
Text je důležitý z více hledisek. V první řadě je spočinutí ducha Božího na Davidovi spojeno s pomazáním olejem, jež vykonal kněz a prorok Samuel. Můžeme v tom vidět vzor určité institucionalizace působení ducha skrze Božího pomazaného, tedy krále. Navíc je tu velmi důležitá zmínka o trvalosti vztahu mezi Davidem a duchem Božím. Cosi podobného se neříká o nikom ze soudců, jich se totiž duch zmocňoval pouze na přechodnou dobu. Definitivnost Davidova vyvolení a působení Božího ducha v něm je třeba vidět v souvislosti s Nátanovým proroctvím v 2 Sam 7, protože to všechno je zaměřeno do budoucnosti. Teprve pozdější generace odhalily pravý smysl Davidova vyvolení a výjimečného působení ruach JHWH v něm stejně jako rozpoznaly hlubší význam Nátanova proroctví.
Davidovi potomci, kteří panovali v Izraeli a později pouze nad Judovým a Benjamínovým kmenem, byli pro Boží lid velkým zklamáním. Porušovali totiž velmi snadno a velmi často smlouvu s Hospodinem, a tak se zhruba asi dvě staletí po Davidovi ozývá slovo proroka.
„I vzejde proutek z pařezu Jišajova a výhonek z jeho kořenů vydá ovoce. Na něm spočine duch Hospodinův ..."
Objevuje se očekávání ideálního a dokonalého Božího pomazaného, Davidova potomka, díky němuž se vyplní všechny přísliby. Tento Mesiáš bude naprosto mimořádným způsobem vybaven mocí Hospodinova ducha. Sloveso nuah - spočívat, odpočívat - označuje velmi úzký a výjimečný vztah mezi budoucím pomazaným a duchem JHWH.
2. Proroci a duch Boží.
Jestliže základním úkolem soudců a králů bylo osvobozovat a zachraňovat Izraele před nepřáteli, proroci měli za úkol zjevovat lidu Boží vůli, a tak udržovat Izraele ve věrnosti ke ke smlouvě s Hospodinem. I když nepíšící proroci jsou někdy uváděni v souvislost s působení ruach, tak první píšící proroci v předexilním období se na ruach neodvolávají, v popředí stojí jednoznačně slovo Boží a výroky typu <> anebo <>. V této době se setkáváme s tak zvaným nabiismem: jde o různé skupiny s extatickými náboženskými projevy jako zpěv a rytmický tanec. Není tu ovšem téměř žádná zmínka o slovu a o poselství Boha. Snad právě proto se Hospodinovi proroci v devátém a osmém století před Kristem od tohoto lidového nabiismu značně distancovali a nezmiňovali se o tom, že by byli pod vlivem ruach. Konec konců podobné způsoby extatického nabiismu se projevovaly i u baalových proroků a Elijášovo chování silně kontrastuje s jejich rituálním běsněním. Určitý výraz spojitosti mezi působením pÍšícího předexilního proroka a ruach se objevuje v Oz 9,7, ale není jasné, jestli se jedná o proroka nebo o hanlivé označení Ozeášových konkurentů. Rovněž text Mi 3,8, kde se hovoří o spojení mezi aktivitou proroka a jeho naplněním ruach, pravděpodobně nepochází z předexilní doby a můžeme se domnívat, že se jedná o pozdější interpolaci z doby exilu nebo z poexilní epochy.
Situace se radikálně mění během babylonského vyhnanství zejména pod přímým vlivem proroka Ezechiela, který často hovoří o úzké vazbě mezi prorokem a ruach. Je ovšem zajímavé, že působení ruach se týká prorokova působení a ne tolik slova, jež pronáší. Spojitost duch - slovo se objevuje pouze v Ez 11,5, ovšem zdaleka není vyloučeno, že i zde se jedná o pozdější vsuvku. Relace mezi působením ducha a prorockým slovem se dostává do popředí až v době po návratu vyvoleného národa z babylonského vyhnanství, jak na to poukazuje například Neh 9,30 a Zach 7,12. Z toho ovšem vyplývá, že formulace z křesťanského vyznání víry o Duchu, který mluvil ústy proroků, se jednoznačně zakládá na poexilním chápání proroctví v Izraeli. Proroci jako Ámos nebo Jeremijáš by se zřejmě podivovali, kdyby jim někdo řekl, že hovořili pod vlivem ruach JHWH.
3. Očekávaný Mesiáš a duch Boží.
V exilním a poexilním období se předchozí linie syntetizují a zejména v textech Deuteroizajáše se jak královská osvoboditelská funkce, tak prorocké zjevitelské poslání spojují v postavě tajuplného Služebníka JHWH. Na bázi původního textu Iz 11,1n se tak začíná rozvíjet pravá teologie budoucího Mesiáše.
V prvním zpěvu o Služebníkovi (srov. Iz 42,1-7) se jasně říká, že Hospodin na něj vložil svého Ducha (v.1). Toto vybavení pak uschopňuje Služebníka k tomu, aby jako prorok hlásal spravedlnost (v. 1d; 3c; 4b; ohlašoval torah 4c). Navíc má ale také osvobozovat (v.7), to je ovšem funkce soudců a králů. Jedná se tedy o Služebníka, který <>. Rovněž v posledních kapitolách knihy Izajáš se hovoří o Mesiáši a jeho vztahu k Božímu duchu (srov. Iz 61,1-3). Duch Hospodinův je základním výbavením a pomazáním Mesiáše (v.1ab). Mesiáš je poslán hlásat radostnou zvěst (v.1c), ale zároveň také osvobozovat (v.3n). Je tedy zcela zřetelné, že očekávaný Mesiáš bude v naprosto výjimečném poměru k ruach JHWH a že bude naplňovat jak úlohu krále, tak úlohu proroka. Ježíš z Nazareta si byl velmi dobře vědom toho, že je vybaven Božím Duchem, a proto započal svoje veřejné působení tím, že na sebe výslovně vztáhnul slova z jedenašedesáté kapitoly knihy proroka Izajáše.
Na tomto spojení mezi královskou funkcí osvoboditele, zachránce, spasitele, vykupitele, a prorockým posláním zjevovat se v posledním důsledku zakládá i to, že dnes hovoříme o dvojím významu Kristova působení. Vždyť každé tajemství jeho života má pro nás jednak zjevitelský, jednak vykupitelsky význam.
4. Všeobecné vylití Božího ducha jako znamení mesiášských dob.
Vedle příslibu Mesiáše, který bude ve zcela jedinečném vztahu k duchu Božímu, se začíná rozvíjet i příslib všeobecného vylití ducha Božího na všechen lid, k němuž dojde v posledních dobách. Duch bude darován nejen výjimečným osobnostem, ale všem věřícím. Tento rozměr starozákonního pojetí působení Božího ducha je patrný u proroka Ezechiele.
„A dám vám nové srdce a do nitra vám vložím nového ducha. ... Vložím vám do nitra svého ducha; učiním, že se budete řídit mými nařízeními, zachovávat moje řády a jednat podle nich."
V pozadí se objevuje text Jer 31,31n: V poslední době dojde k vylití ducha na všechny věřící, tento duch JHWH bude principem nového zachovávání zákona, z něhož bude pramenit mesiášský pokoj. Výslovný příslib vylití ducha na všechny lidi nabývá definitivní podoby u proroka Joela 3,1n. Přesně tento text pak přivolá Petr v den Letnic, aby jeho pomocí vyložil událost seslání Ducha svatého. To znamená, že prvotní církev považovala událost Letnic za přímé naplnění těchto starozákonních příslibů. Tím se také definitivně potvrzovalo, že ukřižovaný a vzkříšený Ježíš z Nazareta je skutečně oním slíbeným Božím Mesiášem, o němž hovořili proroci Starého zákona.
V souvislosti s poexilním očekáváním vylití ducha Božího na všechen lid je třeba číst i text Nm 11,14-17.24-30. Jedná se totiž o velmi pozitivní hodnocení skupinového zážitku působení ruach JHWH, a takovýto přístup k podobným náboženským projevům nebyl v předexilním období pravděpodobný. Mojžíšovo přání - „Kéž by všechen Hospodinův lid byli proroci! Kéž by jim Hospodin dal svého Ducha!" - svědčí o souvislosti s poexilními ambicemi vyvoleného národa. I my bychom si ale měli přát totéž, co Mojžíš. Vždyť to, že na nás bude patrné působení Ducha svatého, bude tím nejpádnějším důkazem, že Ježíš z Nazareta je opravdu spasitelem každého člověka a že jeho církev pokračuje v jeho vykupitelském a zjevitelském poslání.
Ctirad Václav Pospíšil OFM
Nábřeží Přemyslovců 2
772 00 Olomouc
t. 068/5233700
[1] Proto je také Ježíš nazýván jediným prostředníkem mezi Bohem a lidmi (srov. 1 Tim 2,5). Právě na tomto základě je Muž z Nazareta nazýván králem, prorokem, knězem, ale také Božím Slovem (srov. Jn 1,1-18), protože i ono stojí mezi Bohem a člověkem.
[2] Srov. Sd 3,10; 6,34; 13,25; 14,6; 14,19.
[4] Obdobou této institucionalizace působení ruach JHWH je popis toho, jak byl Jozue naplněn ruach JHWH v souvislosti s Mojžíšovým vkládáním rukou. Srov. Dt 34,9.
[5] Srv. Y. Congar, Credo nello Spirito santo I (Brescia 19843) 21.
[8] Srov. např. 2 Kr 2,15.
[9] Nabúkadnesar dobyl Jeruzalém a vyvrátil chrám v roce 587/6 před naším letopočtem. Tím začíná zhruba sedmdesátlileté období babylonského vyhnanství.
[10] Srov. např. 1 Sam 10,6n; 19,23.
[11] Davidovo chování při přenášení archy se v mnohém podobalo praktikám lidového nabiismu. Soud jeho ženy Míkal je odrazem toho, jak byly tyto náboženské praktiky posuzovány v Izraeli (srov. 2 Sam 6,1-23). Dlužno ovšem poznamenat, že Davidova pokora nalezla zalíbení v Božích očích. I naše mluvení o nevýslovných Božích tajemstvích není ničím jiným, než pouhýn <>.
[13] Pozn. - například v textu ČEP stačí odstranit otazníky, které se pochopitelně v originálu nedají nalézt, a celý smysl výpovědi se značně pozmění.
[14] Srov. např. Ez 3,12; 8,3; 11,1.24.
[15] Srov. F. Lambiasi, Lo Spirito santo: mistero e presenza (Bologna 1987) 38.
[16] Tento výrok se ovšem neomezuje pouze na proroky ve vlastním slova smyslu, jedná se o všechny autory Písma, kteří byli inspirováni Duchem svatým.
[17] Jedná se o proroka, který působil zřejmě v babylonském vyhnanství a svoje dílo sepsal pod jménem proroka Izajáše, za jehož přímého pokračovatele se považoval. Jeho dílo začíná 40. kapitolou knihy Izajáš.
[18] H. Gressmann, Der Messias (Göttingen 1929) 310.
[19] Někteří exegeté hovoří o tak zvaném Tritoizajášovi, který měl působit po návratu z babylonského vyhnanství.
[21] Srv. KKC n. 516-517.
[22] Tak chápala Ježíšovo působení i prvotní církev. Srov. Sk 10,38.
[23] Ez 36,26n; srov. Ez 11,19n.